.

.

Sunday, August 10, 2014

.Xplore Borneo : kampung awat-awat .



Tanggal 25 April 2014. Masa ni baru beberapa minggu aku di Lawas. So, excited la nak round satu pekan Lawas yang tak berapa nak besar ni kan. Lawas is sooooo Lipis uols. Siapa siapa yang pernah bermastautin di Lipis tu paham la macam mana kan. hehe.




So, aku dan kawan-kawan gigih la ke Kampung Awat-Awat, kampung ni kat muara gitewww. Sini jugak ada perkampungan atas airr which is soooooooo beautiful. Serius aku kagum! Kagum sangat. Rumah berderet atas air. Besar-besar pulak kau rumah dorang. Siap rumah batu lagi. Haaa. Tapi ada la jugak yang kecik. Yela, bukan semua orang senang kann. :')

Actually kami just nak duduk duduk kat jeti je tengok kampung tu dari jauh. Kebetulan, kami terrrrrjumpa kak Yus. Dia dah mengajar sini 15 tahun. Biasa sangat dah dengan kampung tu. Dia offer kami round round kampung atas aiir tu. So, apa lagiii, pucuk di cita ulam mendatang. Semua dah excited bebenor. On sajaaaa.



Haa. Merasa lah kami naik bot ni. Air seinci je dari tangan kauu. Mula-mula seriau. Tapi bila dah gerak, excited je lebih. Paaaaaaling best, pakcik tu bawa kami ke hujung muara. Laut terbentang luas kat depan mata kauuuu. Subhanallah... Mana nak dapat pemandangan macam ni semua kalau kau tak dapat posting sini kan cikgu sitiiii? mana dapat duduk atas bot kecik macam niii, lepas tu tengok lautttt dari view yang lain. Pakcik tu siap tunjuk mana Bruneii, sana Labuan. KK sebelah sanaaa. Masya Allah!





Kampung Awat Awat ni sempadan dengan Brunei, kak Yus cerita, penduduk kat kampung air majoriti keturunan dari Brunei sanaa. Dalam rumah dorang, ada yang gantung gambar Sultan Brunei. Haaa. Sampai macam tu sekali.


Kami sempat la round round perkampungan atas air tuuu. Ya Allah, sebelum ni aku hanya tengok dalam TV. Sekarang aku alami. Kagum kejap. Jakun pun ada. Rumah rapat-rapat. Ada kedai makan, keda runcit, jambatan kecil hubungkan rumah ke rumah. Kanak-kanak selamba je terjun dalam laut, mandiii. Bawah rumah, siap parking perahu, bot semuaaa. Wahhh. Aku cuma tengok benda ni dalam TV, dokumentari pasal kehidupan di Vietnam semua. Sekarang aku tengok dengan mata aku sendiriii. Walau bukan di Vietnam, di Sarawak, tapi ia amat menakjubkan! Amazing!




Cerita kak Yus lagii, rumah orang orang kat sini besar sebab mereka bawak semua anak menantu duduk dengan mak bapak. Sebab tu la rumah besarrrr dan panjang. Kekadang sampai ada 2 3 buah dapur dalam satu rumahh. Sempat la jugak aku tengok tempat orang bela ikan kerapu yang besar tuuu. Perghh. Tak tau nak gambarkan dengan perkataan tu macam mana. Korang datang la sendiri ya!




Sesungguhnya, Allah aturkan sesuatu itu ada sebab dan musababnya. Kalau aku tak ke sini, bila lagi aku nak kenal tempat orang. Tak sampai aku ke kampung nii. Tak tahu budaya di sini macam mana. Lawas is okayyyy. Semua yang kau nak pun ada. Line internet ok. Hmm. Bersyukur dengan apa yang telah di takdirkan untuk kita ya kawan kawan. Dont keep 'merungut' setiap masa. Duduk dalam negeri sendiri pon nak merungut. Prihatin la sikit dengan perasaan kami yang jauh di seberang ni. ;')



Happiness only real when shared. :')



0 comments: