Monday, March 28, 2016

. Penang Trip : Day 2 - Bukit Bendera & Batu Ferringhi Night Market .

Hari kedua. Aku dan Cah ke Penang Hill a.k.a Bukit Bendera ( BB ). Syud dan Yeng pulak nak ke Ipoh. Dorang nak ke kenduri kawan dorang kat sana. Huwaaa... terpisah jugaksss. Sorang sewa kereta untuk ke sana. Aku dan Cah ke BB naik Rapid Penang.

Pukul 7 pagi keluar. Plan asal nak cari kedai mamak, nak makan roti canai banjir la hape. Tapiiiiiii takut tak sempat sebab Syud janji dengan owner kereta tu pukul 8 kat Prangin Mall. So, kami menapak je ke kedai betul-betul depan Prangin Mall. Next time lahhh datang makan roti banjir kayy.T______T

Lepas siap makan, pukul 8 pagi aku dan Cah gerak ke stesen bas komtar. betul-betul depan kedai makan. Bas ke BB Rapid Penang No 102. Kat setiap lorong ada signboard, siap tulis hentian tu bas menuju ke mana. Jangan panik kalau tak ada tulis BB sebab dia akan tulis jalan mana bas tu akan lalu. Tapiiiiiiiii, kat depan ada board besar yang tulis nombor bas. Siap mention berapa minit bas akan tiba dan bas last dah berapa lama berlepas.

Bas Rapid Penang 102 ke Bukit Bendera, Lorong 2. RM 2.00. Tips lagi, korang kena sediakan duit yang secukupnya, kena ready duit kecil sebab driver bas ni tak akan bagi baki. Korang naik, cakap destinasi dan masukkan duit ke dalam tong. Dia akan bagi tiket. Memang orang kat sini akan sediakan duit kecil. Take note ok.

Alhamdulillah, sampai je kat sana, tak ramai orang sedang beratur. Mungkin sebab baru pukul 10 lebih. Perjalanan dari KOMTAR ke BB makan masa tak sampai sejam. Kami beratur beli tiket + beratur nak naik train ke puncak makan masa 20 minit macam tu.

Love Lock Bukit Bendera. Mahalll bebenor harga mangga tu. Tak pela tak beli pun. HAHA. Gewe pon nan hado kann. ;p

Harga tiket train RM 10 untuk dua hala. Sekarang dah tak ada tiket sehala ye. Terus beli 2 hala. Dan jangan buang tiket tu, nanti bila turun dari BB, korang akan perlukan tiket tu untuk akses keluar. Alaaa, macam naik LRT gituu. Kalau kad tiket tu hilang, kena denda RM 30 T___________T
Kat sini sempat la aku lepak dengan Cah sambil tengok view Georgetown sambil minum kopi mahallllllllll. HAHA. Pukul 12 kami turun dan tunggu bas untuk ke Georgetown.

Tips : Bas dari BB ke Komtar, tak akan berhenti kat Komtar Pusat tauuu. Komtar Pusat tu stesen bas yang korang naik masa nak pergi. Bas ni akan berhenti kat Komtar Timur ke Utara. Lupaaa dah. Haaaa, korang turun kat situ dan ambik bas lain kalau nak ke Komtar Pusat. Aku hari tu tak turun kat situ sebab ingatkan bas ni akan masuk kat stesen bas pusat tu. Tapi dont worry sebab last station bas ni kat Jeti. HAHA. Dekat je, tapi macam ngenggg jugak la. terpaksa naik CAT Bus. Nasib baik free.

Kami turun kat Lebuh Muntri sebab nak lunch kat Sup Hameed. Tempat makan wajib pergi bila datang Penang. Landmark dia Hotel Malaysia. Bus stand tu dekat gila dengan kedai sup ni. Lepas makan, korang boleh terus ke tempat tadi. Tunggu bas free. HEHE

Kedai sup ni warna pinkkkkkkk. Ada sup ayam, kambing, tulang, perut, daging etc. Makanan lain pun ada. Roti canai, roti tisu etc pun ada. Sup dia memang sedap.

Memang sup ni makan dengan roti. Tapi korang boleh request nasi kosong kalau nakkk. Aku makan sup ayam + roti, RM 8.50. Lepas dah kenyang, aku naik CAT Bus dan turun kat Pasar Chowrasta. Next stop, aku nak naik kat tingkat atas pasar tu. Nak masuk kedai buku lama. :)

Kedai buku lama! memang banyakkkkkkkkkkkk gila buku wei. Buku apa korang nak? memang adaaaa. Novel melayu pun berlambak. Aku ni dah la kaki novel kan. Tapiiiiii ku tahan je nafsu nak beli sebab datang sini tak ada niat  nak beli novel ;p

Next destination, Jeruk Madu Pak Ali. Memang dekat je dengan pasar tu. Jalan kaki je. Sebelum beli, korang boleh try dulu semua jeruk tu.

Muka dah penat sangattt. Pukul 2.30 petang dah time ni. Cepat cepat jalan kaki balik hotel. Pukul 5 nanti nak keluar lagi. Tunggu Syud dan Yeng balik dari Ipoh. Sampai hotel terus mentidooooo. HAHA.

Pukul 5 kami keluar, naik kereta yang Syuda sewa! HAHA. Destinasi pertama, kami pegi Jeruk Madu Pak Ali sebab dorang berdua nak beli jeruk. Then aku bawa dorang ke Kedai Sup Hameed. Aku drive sebab dorang berdua dah penat drive ke Ipoh kannn.

Lepas makan dan beli jeruk, kami terus shot ke Batu Ferringhi Night Market. Terpaksa bukak GPS sebab tak tahu jalan. Haaa, time ni aku dah cuak, jalan berliku-liku + naik bukit. Dah la malam, aku silau. Tapi buat buat konfiden je drive. HAHA. Alhamdulillah selamat sampai.

BF Night Market ni lebih kurang Wakaf Che Yeh, Rantau Panjang, Padang Besar. Haaa, lebih kurang la. Kedai dia sepanjang jalan tu. Serius meriah. Bas Rapid Penang pun sampai ke malam beroperasi. Macam- macam ada jual kat sini. Baju, beg tangan, keychain, topi, cenderahati,  barang rumah etc etc. Macam macam la weh, penat nak bagi tahu satu-satu. Memang syurgaaaaaaaaaa shoping la pendek kata. Beg Prada, Lv Gred AAA tu berlambak. Siap boleh tawar harga lagi. HAHA. Aku tak beli ape-ape, just beli keychain nama tu untuk adik-adik.

Parking? Jangan risau, memang ada tempat parking, RM 3 sekali masuk. Jalan sini tak besar pun, memang sibuk. Kedai-kedai urut banyak kat tepi-tepi. Boleh la try if lenguh kaki kan.

keychain untuk adik-adik plus kakaknye sekali. ;p

Pukul 10 malam, kami gerak balik. Sebab nak kena tido awal, packing barang. Esok flight pukul 9 pagi T__________T.

tips :
1. Bas Rapid Penang ke Bukit Bendera bas nombor 102, RM 2.00
2. Bas Rapid Penang ke Batu Ferringhi, bas nombor 102 dan 103, RM 2.70
3. Sediakan duit kecik bila naik bas.
4. Teksi ke Batu Ferringhi RM 35.

bajet day 2 :
breakfast                    : RM 6
tiket bas ke BB           : RM 4  ( dua hala )
tiket tren naik ke BB   : RM 10  ( dua hala )
binokular (tgok view ) : RM 1
Parking BF                 : RM 3.00
Minyak kereta            : RM 10

TOTAL DAY 2 : RM 147.40

happiness is real when shared ;)