.

.

Monday, November 20, 2017

. Xplore Borneo : Gua Niah, Miri .


Bulan April 2017. Bulan paling banyak habiskan duit. HAHA. Hiking kat Bukit Perahu 14 April, Rafting kat Kiulu 15 April, then explore Gua Niah. Fuhh. Memang makan megi baq hanggg. 23 April, aku dan housemates ke Miri. Aku dan kawan aku bergilir drive ke sana dari Lawas. 3 jam lebih jugak lah baru sampai sebab kena limpas 8 imigresen baru sampai Miri.


Akhirnyaaa. Sampai juga aku kat Niah ni. Tahun ke empat kat Sarawak, baru dapat jejak kaki ke sini.


Sebelum masuk, beli tiket dulu ye guys.



Tak mahal, RM 10 je. Bila lagi nak explore tempat macam ni kan. Asyik dok bacadalam buku Sejarah je. Now kita datang tengok sendiri. Hehe. Jangan lupa bawa lampu ok. Memang gelap gulita. Kitaorang guna lampu handphone je. Tapi kat pintu masuk, korang boleh sewa lampu kat situ


Moh la kita bergambar sebagai bukti sampai dah kat sini. Checked!


Tengok trail map ni dulu.


Nak ke gua tu, korang kena naik perahu sebab gua tu kat seberang sungai. Tambangnya RM1.


Ayuh!


Jalan jauh jugak baru sampai gua.


Otw ke pintu gua, ada orang jual cenderahati ni. Dorang ni memang orang sini, orang Iban yang tinggal kat penempatan area gua ni. Aku sempat melawat kampung dorang lepas explore gua. Bila lagi nak tengok kehidupan dorang kan. Rugi kalau tak explore habis.


Ni haaa jalan ke perkampungan orang Iban tu.


Ok, nak sampai gua dah.


Sekitar dalam gua. Rajin-rajin baca papan tanda ye.


Hah! Siapa ingat gambar ni? Dalam buku teks Sejarah ada kan? Hehe. Yeayyyy! Akhirnya aku sampai sini!


Kami sempat berehat kejap, makan roti. Lapar weiii. Jauh jalan. Berpeluh-peluh. Sambil tu kami tengok tali yang dorang pasang untuk ambil sarang burung. Tinggi gila. Kalau jatuh tu innalillah terus. No wonder lah sarang burung maheiiiii, yedak? Then, lepas tu kami ke gua kecil di sebelah. Painting Cave.


Haa, ni lah gua nya. Ada lukisan orang zaman dulu.



Lama jugak kami rehat kat sini. Penat T___________T


Lepas tu kami keluar dan patah balik ke tempat orang jual cenderahati tadi, kat situ ada simpang ke perkampungan orang Iban. Jauh jugak jalan, 10 - 15 minit. Jangan risau, korang takkan jejak tanah pun, sebab ada jambatan kayu. Tapi hati-hati la, licin gilaaaaa. Kat sini ada sebuah sekolah. Sempatla kami melawat sekolah. Hmmm kalau dah cikgu tu, sekolah jugak yang di carinyaaa.



Hampir 3 jam jugak kami kat dalam ni. Ke lebihh.. lupa dah. Kami terus keluar dan pecut ke kedai makan. Laporrrrr. T_T


Sumpah aku nampak tinggi. HAHAH.


Berakhirlah sudah trip kami ke Gua Niah. Awesome. Serius best. Sebab aku suka nature. Cewahhh. Aku bukan sejenis perempuan yang suka ke mall dan shoping. Aku lagi suka outdoor activity. Travel ke. Haaa. Its me. Take note ok sayang :p


happiness only real when shared ;)

0 comments: