.

.

Monday, November 13, 2017

Hiking Trip : Bukit Perahu, Tamparuli Sabah .


Nextt. First trip 2017, 14 April 2017. Hiking Bukit Perahu, Tamparuli. Kami pegi waktu cuti Good Friday. Kumpul kat Tuaran. Dari Tuaran ke Tamparuli dalam 10 minit je.Kalau dari Kota Kinabalu, jauh sikit la dalam 40-50 minit gitu. Kami nak hike awal pagi, tu stay dekat area situ. Kami stay kat Tang Dynasty Lodge. Nanti aku buat entry khas untuk review hotel tu.


Aku tak tahu nak kabor macam mana direction ke sini. Korang waze jelah, tak pun google maps. Zaman siber guyssss. HAHA.


Korang nampak signboard ni, maka korang menuju jalan yang betul. Oramg-orang kat sini mostly penganut agama Kristian,   panggil bukit ni Bukit St. Veronica. Sepanjang trek nak sampai ke puncak, korang akan jumpa 14 salib. Kira macam checkpoint la macam tu.  Bukit ni tak tinggi sangat, lebih kurang 272m dari aras laut, 800 meter. Kitaorang amik masa 50 minit untuk sampai ke puncak. Maklumlah, sibuk snap gambo kekdahnya. Padahal 35 minit macam tu dah boleh sampai.


Salib yang pertama.


Meh aku belanja gambar checkpoint. Tapi tak semua la aku snap. Sebok sembang. Ada yang terlepas pandang. HAHA. 



Sebenarnya aku tak suka la kalau hiking ada tangga gini. Sebab fobia. HAHAHAHA. Teringat - ingat lagi tangga-tangga kat Gunung Kinabalu dulu. 2 minggu jalan senget baq hang. ;p




Haaa, kalau korang jumpa salib paling besar ni, maknanya korang dah nak sampai puncak. Kena mendaki sikit je lagi. 



Yeayyy dah sampai puncak! Ni la view kat atas tu. Memang ada orang jual makanan. Tapi pamdai-pandai la pilih yer bagi hikers yang beragama Islam tu. Serius ohsem gila atas ni. Nyaman gila, sejuk weiii. Lama jugak kami lepak atas ni. Kami terpaksa turun sebab petang tu cadang nak ke pantai pulak. 


Serius nak repeat!


Dari puncak ni, korang boleh nampak Pekan Tamparuli dan Pekan Tuaran.


Kami. Geng PISMP BM di Borneo. ;)


Classmate. Jiran sebelah bilik. Now dah jadi housemate. hehehe.


Rindu muka i masa ni. HAHAHA.


Waktu kami turun, kebetulan bertembung dengan penganut agama Kristian, dorang akan berhenti kat setiap salib dan baca doa, nyanyi ( maybe kalau dalam Islam tu zikir la kot ), aku pun tak pasti. So, kami pun terpaksa turun pelan-pelan. 



Posing wajib bila ada trip.


Dannnn, yang ni palinggg aku titik beratkan. Jaga kebersihan. Sepanjang aku hike kat sini, memang bersih. Kipidap hikers sekalian. 


 The best view comes after the hardest climb ;)


happiness only real when shared ;)





#happybirthdaysayang13november

0 comments: