.

.

Tuesday, November 21, 2017

. Hiking Trip : Bukit Tinjau, Kota Belud .


April 2017. Bulan paling banyak labur duit.
Hiking kat Bukit Perahu, Tamparuli 14 April,
Rafting kat Kiulu 15 April,
 Explore Gua Niah, Miri 23 April

 29 April, aku dan hosmet ke Kota Belud. Kenduri kawen ex-hosmet kami. Tengah hari lepas majlis selesai, aku terus bawak dorang ke Bukit Tinjau. Fyi, kat Kota Belud ni banyak bukit yang oleh korang panjat. Kena rajin la google yer. Aku sejenis makhluk yang suka baca blog. Heee. So, aku dah plan, lepas majlis kawen tu, panjat Bukit Tinjau sebab tak tinggi pun. Level adik-adik je. So, tak penat sangat, lepas majlis kawen kan, mesti lemau yakmat dah badan. Sebab tu la aku pilih bukit ni. Budak-budak pun boleh sampai atas weh.



Main entrance

Kenapa dalam banyak-banyak bukit kat sini, aku pilih Bukit Tinjau? Haaa, sebab dari sini nampak laut. Aku nak tengok sunset. Hehe. Aku yang buat iti, aku yang drive, aku yang bawak dorang, so dorang ikut je mana aku pegi ;p HAHA. Dari pekan KB, 10-15 minit je. Tak jauh. Terletak di Kg. Kuala Abai. Lokasi dekat dengan SK Kuala Abai. So, kalau nak pakai waze, senang la.



Sekitar kaki bukit. Bukit ni tak tinggi sangat. 350 meter. Ambil masa 15-20 minit je. Time nak turun tu, 15min je kot.


Lokasi: Masuk ke simpang SK. Kuala Abai, jalan lurus dan belok ke simpang kiri yang akan melalui Mini Market Kuala Abai. Tiada bayaran yang dikenakan. Tempat menarik lain berdekatan dengan bukit ini ialah: Pantai Rang Bulan, Usukan Cove, Jeti Kg. Buah Pandai.


Sory, kena paksa hike. Takpe, bukan selalu kan. Hahahahaahha


Ok dah sampai.


Pemandangan atas Bukit Tinjau


Ramai jugak orang 






Hiking selagi bujang. Hahahaa. Bila lagi nak explore tanah Borneo kan.


 The best view comes after the hardest climb ;)


Sekian untuk hari ni. Esoknya kami panjat Bukit Bongol pulak. Tak jauh jugak dari pekan KB. Jangan lupa baca entry aku yang seterusnya ye. Hehe.


happiness only real when shared ;)

0 comments: