.

.

Saturday, November 11, 2017

. Hiking Trip : Bukit Seladang, Jerantut .



Bismillah. Baru mood nak menulis tu datang. Lama gilaaaa peram kot. Trip ke Bukit Seladang atau orang sini panggil Bukit Pokok Sebatang. Sebenarnya aku tak plan pun nak hiking bagai ni. Aku datang Jerantut ni sebab nak dating je. Alang-alang ex-klasmates aku dengan roomate orang sini, dorang ajak hiking tiba-tiba. Petang aku sampai Jerantut, esok pagi hiking! Nasib si Firdaus ok je, boleh dia kerja dulu time aku hiking tu. 

So, dengan tak ada seluar trek, kasut pun tak de. Malam tu terus pegi beli seluar. Kasut? Nahhh aku pinjam je kasut getah membe. Kah3. Lepas hiking habis merah kaki. ;p Dah kena bebel dengan dia T_T


 Bukit ni tak jauh dari bandar Jerantut, 3km macam tu je. Bukit ni otw nak ke Lata Meraung. Sebenarnya bukit ni hak milik persendirian. Tapi boleh je kalau kita nak hiking. Tak de hal. Tak payah nak apply permit ke apa. HAHA. Jalan yang korang akan lalu nanti sebenarnya jalan ladang. Berturap or lebih sesuai aku cakap, jalan bersimen. Dannnnnnnnnn memang pacak gila wei. Sampai bongkok-bongkok badan aku haaaa. Tinggi bukit ni lebih kurang 165m.

  Jalan bersimen.

  Tinggi yakmat.
 


Kalau nak tengok awan karpet, boleh la start hike awal pagi. Lepas subuh aku dah gerak ke sini. Dapat la tengok awan karpetnya. Lawo yakmat betei.

 Lepas korang penat memanjat jalan bersimen tadi, korang kena panjat bukit macam gambo kat atas ni haa. Pacak la jugak. Kami panjat santai-santai je sebab kawan aku tu bawak anak-anak buah dia. Sejam lebih baru sampai atas. Otw turun, setengah jam je amik masa. Tapi kena sokmo brek la. Bukit curam weh.


Excited la napok awan karpet. 


Boleh nampak Sungai Retang tak dari sini?  Hai mak mentua, buat ape tu. HAHAHA



Haaa, kenapa orang sini panggil bukit ni Bukit Pokok Sebatang? Sebab pokok ni laaa. Memang sebatang je ada kat atas puncak ni. Tapi mesti la ada cerita dia kan. Malas pulak nak korek.  Waktu aku bagitahu Firdaus, membe ajak hike kat Bukit Seladang, dia terus cakap...ooo Bukit Pokok Sebatang tu yangg. Lepas tu malas la aku nak tanya kenapa kan.

Lawatan sekolah





Ok, sampai sini je kot. Banyak lagi nak update ni. Trip hiking berlambok yang tak update. Heee. ;p

 The best view comes after the hardest climb ;)

happiness only real when shared ;)

0 comments: