.

.

Saturday, October 20, 2018

. Hiking Trip : Bukit Bongol, Kota Belud, Sabah .


Hampir setahun tak update blog ats kekangan kesihatan. Lama dah tak hike. Buka blog, tengok kat draf ada entry yang belum aku siapkan. Marilah kita sambung mengarang...

April 2017. Bulan paling banyak labur duit.
Hiking kat Bukit Perahu, Tamparuli 14 April,
Rafting kat Kiulu 15 April,
 Explore Gua Niah, Miri 23 April
Bukit Tinjau 29 April

30 April, aku dan kawan-kawan ke Kota Belud. Tujuannya nak attend majlis ex-housmate aku. Dia kawen dengan orang Kota Belud. Alang-alang ke sini, terus cari bukit mana yang boleh didaki. Gitewwww. Gian kekdahnye. HAHA. So, dua bukit kami tapau. Kesian hosmet aku yang lagi dua orang. Kena paksa panjat bukit. Sory guys. Bukan selalu kan korang ikut aku. ;p

So,  pendakian aku kali ni di Bukit Bongol, Kota Belud via Mandap-Dohubang Trail. Btw, banyak trail untuk explore Bukit Bongol ni. Bukit ni ada 10 puncak. Aku sempat tapau 3 puncak je. Sebab aku bawak adik-adik dan hosmet. Kang kalau 10 puncak aku tapau, mau pengsan dorang. So, takpelah. HAHA.



Korang boleh nampak bukit ni kalau dari pekan Kota Belud. Lawaaa. Untuk ke sini, korang waze jela ek. Senang je. Hehe. Ni starting point dia ek.


Sini ada tandas, tempat rehat dan gerai jual makanan segera. Boleh la alas perut dulu lepas turun dari bukit tu. Kat sini pun ada air terjun jugak. Tapi aku tak pegi pun, malas nak jalan dah. Lapo.


D'Lugas Trail

Ini antara trail awal-awal pendakian. Memang lalu kebun orang,bukit yang berliku, licin dan banyak akar. Tapi jangan risau, memang ada tali dan track.


Tahan nafas sebab nak bergambar. Penat. Sumpah.


Poturidong Trail

Lepas melalui  liku-liku hutan tu. Ni trail kedua, bermulalah pendakian dibawah terik matahari. Ni dah nak start mendaki puncak-puncak Bukit Bongol.


Serius cantik.


Sambil tunggu kawan-kawan. Bergambar lah dulu kita.


Kodompulan Trail.

Trail terakhir sebelum menuju puncakkkkk. Hari semakin panas sebenarnya. Tapi aku terus je mendaki.


Puncak yang pertama. Akhirnyaaaaa. Depan aku tu puncak yang kedua. Bergambar dulu sebelum mendaki ke puncak kedua. Dari sini juga nampak Gunung Kinabalu. Tu haaa yang aku tunjuk tu gais.



Here we are! Puncak yang kedua. Ada bendera kat sini.


Dari puncak ketiga ni nampak jelas Gunung Kinabalu kat belakang. Serius rindu nak hike Kinabalu. Pengalaman yang memang tak boleh dibeli weh.






Hosmet yang paling hujung sebelah kiri dan kanan tu redha je aku ajak daki bukit. Dorang cakap lepas ni taknak ikut dah trip aku. HAHA. Tapi awesome kan gais?



Rombongan Cik Kiah ke Bukit Bongol 



Terjumpa geng Sabahan kat puncak.


Gigih tutup muka sebab taknak hitam. Tapi masa nak turun. Aku bukak je tuala tu. Susah nak lari. HAHA. Aku turun dengan berlari sebab taknak sakit lutut macam kat Kinabalu dulu. Kawan-kawan behave ye kat belakang. Aku tak risau sebab dorang ramai-ramai. So aku dan sorang lagi member berlari turun.

Gambar sebelah tu, sedang berfikir macam mana nak memandu pulang ke Kota Kinabalu dan esoknya ke Lawas. Longgaqq lutut baq hang.

Otw turun, kami jumpa satu geng ni. Hiking tak bawa air weh. Kawan aku kesian, so dia bagi air dia yang dah tinggal suku. Adoi. Korang kalau nak hike tu, bawak la air, coklat, roti ke apa. Yang paling penting, AIR. Aku tahu korang first time join hiking, tapi kena la buat research, bukit tu macam mana,  ketinggiannya. Stres I tengok dorang. Muka memasing dah pucat.




Dah penat mendaki. Kami makan duluuuuuuuuuuuuuuu sebelum balik hotel.


Bai Bukit Bongol. Till we meet again. 
Naik 1 jam 30 minit 😥😧
Turun 30 minit sbb byk lari. Haha 😷



The best view comes after the hardest climb.

happiness only real when shared ;)


0 comments: