.

.

Thursday, May 9, 2019

. ResepiMek : Resepi Donut Mudah .


Next resepi. DONUT. Aku sebenarnya banyak kali buat donut baru berjaya dapat yang gebu gebas. Aku ni sejenis orang yang suka pakai resepi simple je. So, jom kita start.

Bahan-bahan A :
  • 1 paket yis kering
  • 2 sudu susu pekat
  • 1 cawan air suam
  • 2 sudu gula

Campurkan semua bahan-bahan tu. Biarkan sekejap sampai yis kembang. Sementara tu kita siapkan bahan-bahan B pula.


Bahan-bahan B :
  • 3 cawan tepung gandum ( 1/2 kg tepung )
  • 2 sudu makan marjerin
  • 2 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh garam


Campurkan semua bahan B. Gaul dan ramas-ramas sehingga jadi serbuk roti. Setelah yis kembang. Masukkan yis tadi sedikit demi sedikit. Uli adunan. Haaa, part ni aku agak-agak je doh tu. Bila tak melekat di tangan. Kira ok la tu. Kemudian aku biarkan selama sejam, tutup doh dengan plastik bersih supaya doh kembang semangkuk.



Nampak tak? Doh dah kembang. Lepas tu, tumbuk-tumbuk doh tu untuk keluarkan angin. Uli-uli sikit kemudian bentukkan jadi donut. Terpulang la nak pakai cutter ke nak free hand ke. 


Aku buat dua jenis. Yang ada inti dan donut biasa. Kemudian, goreng.


Tadaa!!!! Donut siap. gebu gebas donut mekti. Topping coklat tu aku cairkan coklat guna teknik double boiling. 

Selamat mencuba!

0 comments: