.

.

Friday, April 3, 2015

. Xplore Borneo : Tips Mendaki Gunung Kinabalu PART 1.

Misi 4090 1.0 PART 1

Alhamdulillah. Masih di beri kesempatan update blog ni. Lama dah tak tepek cerita cerita baru untuk kenang kenangan di masa hadapan. Cehhhh. Gitewwww.


Straight to the point la. Aku nak share tips untuk daki Gunung Kinabalu. 27 Mac 2015. Aku dan kawankawan, seramai 12 orang hiking GK. Actually kami booking dari bulan September 2014. Memang kalau kau nak daki GK, kau kena booking awalawal sebab kita akan ikut scheduled.

Thanks a lot to my dearest friend, Fetri sebab plan trip daki GK. Osem gila Fet! Tq tq tq tq. Serius memang pengalaman yang tak akan pernah aku lupa. Pengalaman yang menakjubkan. Pengalaman paaaaaaaaaling berharga. Yela. Ingat senang ke nak khabaq ( daki ) GK. Tinggi woooo. --'

Entry first ni aku just nak share pasal peralatan yang mesti korang masukkan dalam checklist untuk ke sana.

1. Sweater ( yang tebal sesuai untuk winter). 
Aku beli kat IG je. Korang try search tokebundle. ;')

2. Kasut hiking or kasut untuk outdoor. Pastikan tapak masih lagi ok. If tak nak guna kasut hiking pon ok. Tapi pastikan tapak masih ada grip. Sebab nanti korang akan daki gunung yang berbatu and ada yang agak licin.


3. Stokin tebal. Sebab kat sana sejuk gila gila. Tapi aku pakai selapis je stoking.

4. Ankle guard, knee guard and semua guard2 lah. Untuk elakkan kaki or lutut korang injured. Sebab time turun tu konpem kaki sakitttt. Sumpah tak tipu!

5. Glove.  
Kalau boleh beli yang kalis air. Kot la hujan ke. Tak la sejuk. Alhamdulillah aku dapat pinjam glove kawan aku yang baru je naik GK. So, jimat lah duit aku nak beli 2 3 jenis glove. Thanks a lot Izzudin bagi aku pinjam 3 glove! satu yang comel untuk cuaca sejuk tahap biasa. satu yang memang tebal pakai masa kat puncak. and satu lagi aku pakai time nak mendaki. haa yang ni getah punya. khas untuk mendaki guna tali
( kena pegang tali untuk jalan kat lereng gunung).



6. Head Lamp.
this one is very very  very important. Kalau tak de head lamp ni..macam mana korang nak mendaki untuk sampai ke puncak?? pukul 2.30 pagi kot start pendakian dari Laban Rata. memang kena guna headlamp. korang tak de masa dah nak pegang2 torchlight.

7. Spray Cramp.
Haaa. Ni just untuk persediaan. 1st day mendaki dari Kinabalu Park ke Laban Rata, 6km. Jalan memang siottt gila. Sangat mencabar. So, untuk elakkan korang injured sebelum sampai ke puncak. Beli la satu spray ni. tak mahal pon aihhh. 

8. Ubat-ubatan.
Panadol
Painkiller
Panadol Extend
Minyak cap kapak
minyak panas ( untuk sapu kat kaki n betis )
Aku suggest korang bawa la panadol. Sebab konpem korang akan rasa seram sejuk Hahaha. maklumlah, orang mesia. Mana biasa sejuk2 kan. After sampai ke Laban Rata, aku telan sebijik panadol. dua bijik ubat sakit urat. In case apa2 terjadi kan. Takut jugak bila bangun nak sambung hiking esok pagi, demam pulak. Tak ke rugi??? --'
aku pulak sejenis manusia yang mudah migrain. so aku siap siap pack ubat. alhamdulillah. aku tak migrain! tapi yang tak best. bila kencing... semerbak bau ubat sajooo. wakakakka.



9. baju hujan
untuk persediaan kot kot hujan. kau beli je kat watson. murah je... ;')

10. Long john @ thermal wear.
haaa. for those yang tak tahan sejuk. korang boleh beli long john ni. Kat Uniqlo ada. Kat universal traveller pon hadooo. aku beli tight je kat uniqlo. sekali lagiiii aku tekan kan. beli aeee. sebab suhu atas puncak sane -4 oooo. mau bekuuuuuuu.

11. heat pack @ hand warmer
yang ni untuk korang tampal pada peha, kaki, badan and simpan dalam poket. benda ni fungsi dia untuk panaskan badan korang la. tak le beku kat atas sana nunnnn. kat Daiso ada jual. rm5 sajoo

12. tongkat
haaaa. ni antara yang wajib korang ada. jangan risau. kat Daiso ada jual. Takpun sewa saje. Kat Kinabalu park ada. RM10. Memang korang perlu tongkat untuk mendaki and turun nanti. Kalau tak, azabbbb oooo nak turun if tak ada tongkat ni. At least kalau sakit lutut, tongkat tu bleh tampung berat badan ko nanti.

 Satu lagi aku nak pesan. korang bawa la bekalan makanan. coklat, snack, megi, 3 in 1. boleh la korang buat kudap kudap time daki ke Laban Rata tu. Jangan risau, bukan korang daki sampai ke rest house terus. kat sana ada pondok untuk rehat. banyak pondok. so time berhenti kat pondok tu la korang makan, sapu ubat etc. ;')

Perjalanan Kinabalu Park - Laban Rata = 6 KM ( 1st day )
Laban Rata - Puncak GK = 2.5 KM ( 2nd day )

second day tu ah penat sikit. kami start daki ke puncak sejauh 2.5 km pada pukul 2.45 pagi. Then sampai dalam pukul 6.30 pagi. pukul 7.30 dah mula turun ke Laban Rata.
Pukul 10.30 sat lagi, kami turun ke Kinabalu Park. Hari kedua memang tafffff. Tu yang sampai lutut aku goyanggg semacam je. Hahaha.

Ops. Lupa nak bagi tahu, kami naik ikut Timpohon Gate.. Satu lagi track ikut Mesilau. Yang ni jauh sikit lah tapi jalan dia tak curam sangat. 


Kos barang hiking :

1. Yuran daki GK                             = RM 450
2. Sweater                                       = RM58
3. Kasut + stoking + ankle guard      = RM 169
4. Heat Pack + Glove Daiso             = RM 10
5. Head Lamp                                  = RM 18
6.Spray Cramp                                = RM 23
7. Ubat ubatan                                 = RM 15
8. Long John Uniqlo                         = RM 39.90
9. Baju Hujan                                  = RM 4

JUMLAH = RM 786.90

Kos Perbelanjaan Lain :

1. Hotel di Kundasang                                        = RM 50
2. Makan  ( round trip )                                     = RM 42 ( belanja driver a.k.a abe din )
3. Upah Porter ( angkat beg naik Laban Rata )   = RM 70
4. Minyak Kereta  + hotel KK                            = RM 52.60
5. Sijil                                                                = RM 10

JUMLAH = RM 224.60

JUMLAH KESELURUHAN = RM1011.50


Sekian dulu. Nanti aku sambung lagiiiii... stay tuned!


happiness only real when shared ;')

0 comments: