.

.

Friday, June 17, 2011

lagi-lagi skodeng



Juara AF9: Persaingan 2 Artis Realiti VS 2 Freshies



KUALA LUMPUR, 10 JUN 2011: Setiap kali menjelang konsert final Akademi Fantasia, ramalan pasti akan dibuat tentang siapakah yang bakal memegang gelaran sebagai juara program realiti tersebut. Tidak terkecuali Akademi Fantasia Musim 9 (AF) yang bakal menyaksikan persaingan sengit di antara peserta Top 4 yang sedia ada iaitu Fina, Hazama, Azri dan Lena.

Sama ada ramalan itu tepat atau pun tidak, ianya turut bergantung kepada keputusan muktamad yang akan diumumkan oleh pengacara AF9 iaitu Aznil Nawawi atau Pak Nil pada malam konsert final AF9 yang bakal diadakan di Dataran Putrajaya pada 12 Jun 2011 ini.

Sebagai seorang yang mengikuti perkembangan AF9 dari awal hingga akhir, agak sukar sebenarnya untuk menilai siapakah yang benar-benar layak untuk bergelar juara AF9 bagi musim yang terakhir ini.

Namun, penulis berpendapat, peringkat akhir AF9 ini bukan saja menyaksikan persaingan di antara 2 peserta lelaki dan 2 peserta wanita semata-mata, namun ia turut menyaksikan pertarungan di antara 2 artis realiti TV dengan 2 peserta yang masih lagi baru. Kedua-dua artis realiti yang dimaksudkan ini adalah Hazama dan Azri, manala kedua-dua peserta yang baru ini pula adalah Lena dan Fina.

Melihat penglibatan Hazama sebagai penyanyi, ia lebih kepada seorang yang profesional kerana sebaik saja Hazama gagal menempatkan diri di dalam konsert prelude AF4, anak kelahiran ibu kota ini tidak putus-putus meneruskan cita-citanya untuk bergelar penyanyi dengan mencuba apa jua cara. Tidak salah rasanya apabila mengkategorikan Hazama sebagai artis.

Bagi yang mengikuti perkembangan Hazama, finalis ini sememangnya acakpkali teraju utama bagi kumpulan Meet Uncle Hussain (MUH). Namun, ia tidak diumumkan secara sah oleh Hazama dan dia lebih menganggap penglibatan bersama kumpulan MUH sebagai penyanyi sandaran saja. Senario Hazama ini juga sama keadaannya dengan bintang AF8 iaitu Shah yang kini semakin aktif menjadi penyanyi sandaran baru bagi kumpulan MUH.

Di sebalik penglibatan sebagai selebriti, Hazama juga pernah menjadi artis naungan bintang AF4 bernama Farhan. Namun, usaha Hazama masih kurang menyerlah tetapi dia tetap melibatkan diri dengan pelbagai aktiviti yang berkaitan dengan konsert Gempak Selebriti Astro.


Selain Hazama, Azri juga mempunyai persamaan dengan Hazama kerana bakat Azri pernah mendapat perhatian apabila dia menyertai program Mystar LG. Pun begitu, penyertaan Azri dalam program tersebut berhenti di tengah-tengah jalan kerana undian tidak menyebelahinya.

Sungguhpun gagal, Azri terus mengejar cita-cita sebagai penyanyi dengan menubuhkan kumpulan Breakfast. Pencapaian yang baik bagi kumpulan ini apabila lagu mereka tercalon dalam program Muzik-Muzik 2011 dan bertahan untuk tempoh yang agak lama. Jadi, sama seperti Hazama, Azri juga dianggap sebagai artis yang pernah menyertai program realiti TV popular.

Dalam pada itu, 2 finalis wanita yang berjaya ke peringkat final AF9 iaitu Fina dan Lena juga ada persamaannya kerana mereka berdua masih belum pernah melibatkan diri dengan mana-mana pertandingan realiti TV yang bertaraf komersil. Oleh itu, sekiranya salah seorang daripada wanita ini berjaya menjadi juara, ia boleh dianggap mengikuti jejak juara AF yang sebelum ini yang mana masih lagi berstatus segar dan bukan artis sewaktu mengikuti pengajian AF.

Apapun, mengikut ramalan, Hazama mempunyai peluang yang sangat cerah untuk bergelar juara AF9. Ini kerana dari awal lagi Hazama bagaikan mengulangi fenomena AF yang pernah dicetuskan oleh Mawi semasa AF3. Sesungguhnya, Hazama seorang yang mempunyai suara yang baik, personaliti yang menarik dan mudah didekati.

Begitu juga dengan Fina yang disifatkan sebagai bakal juara yang boleh mencipta satu warna baru. Ini kerana, tiada lagi penyanyi di Malaysia yang mempunyai vokal sepertinya. Begitupun, sekiranya benar Finaadalah juara, dia perlu memantapkan lagi vokal, personaliti serta penampilannya agar tidak dilihat terlalu kebudak-budakkan. Pokoknya Fina perlu belajar untuk menjadi lebih profesional.

Namun, kemampuan Lena dan Azri tidak boleh dipandang rendah kerana kedua-dua mereka mempunyai daya tarikan yang ada pada mereka. sendiri. Sebab itulah, sehingga saat ini mereka masih kekal di dalam AF9. Mereka adalah pilihan peminat dari awal konsert Tirai sehinggakah ke saat ini.

Apapun, dalam waktu yang sama, Lena juga sering dikaitkan mempunyai persamaan vokal dengan Ratu Rock Ella manakala Azri pula senada dengan Faizal Tahir. Pun begitu, Azri dilihat mempunyai pakej lengkap kerana dia memiliki vokal yang mantap , komunikasi yang baik serta rupa yang tampan. Lena pula layak kerana amat konsisten setiap minggu walaupuan ada ketika dia berada di tangga yang terbawah.

Berdasarkan kepada penulisan artikel ini, pastinya pembaca dapat membuat kesimpulan bahawa tumpuan peminat AF9 kini memang lebih banyak tertumpu kepada Hazama dan Fina. Namun, siapakah di antara kedua-dua ini yang akan menyandang gelaran Juara AF9? Adakah Azri dan Lena mampu untuk memintas mereka. Jari menjadi juri. Lakukan tugas anda untuk terus mengundi.




ni artikel 10.6 ye uols. hikhik.. iols pon dah terikut ngn fans2 Ama (Hazama) yang lain. 24 jam sehari dk tercongok depan tenet. Chat ngan Home Ama.. Sonok masuk Home Ama. Sume komen2 +ve. Tak de nak menyumpah seranah pelajar lain. Hehe. Deols sporting lah dan 100% sokong heols(Ama). *see? aku pon dah terikot ckp mcm dak2 HFC yg len. iols..uols..deols...hehe.



nak join Home Ama? klik sini!



0 comments: