.

.

Monday, December 24, 2012

. mentua vs menantu .




Pernah tak korang rasa macam ni.. Apa perasaan korang bila first time pegy  rumah bakal mentua. Biasa lah kan. Tapi apa rasanya kalau first time korang masak kat rumah mentua? Seram sejuk jugak kan? Walaupun korang dah lama kenal dengan family bakal suami koranggg, tapi, bila first time kena masak bagai, heiiii, cuak jugak weh.

Tambah-tambah kalau kat rumah memang jarang masuk dapur. Tapi kalau selalu masuk dapur pun, cuak jugak weiii. Macam-macam dalam kepala. Nak masak apa, dorang suka pedas ke tak. Dorang ni suka ke makan ni. Eh, dorang suka ke kalau aku masak macam ni.

Bukan tu aje, benda-benda remeh pon macam was-was jugak.  ' Eh, masin ke tak ni? Ke kurang garam? Nak tambah lagi ke tak? '

' Eh, air ni banyak ke ae? Kang lembik nasik aku, karang mentah pulak. '

Lepas tu empat lima kali try makanan tu, takut tak sedap. Haha.

gambar hiasan


Haa. Macam-macam hal. Biasa la, first impression kan. Mesti la nak kena buat yang the best giteew. Tapi, bagi aku, setiap orang mesti di beri peluang untuk berubah menjadi lebih baik. Tak boleh la kita terus hukum mereka bila dorang buat satu kesalahan yang kecil.

Orang selalu anggap, perempuan tak pandai masak tak boleh dijadikan isteri. Bagi aku, semua tu boleh belajar. Semua orang pun bermula dari TAK PANDAI kepada PANDAI. Kan? Benda boleh belajar, hanya perlu kesungguhan dan niat kita untuk ubah diri. Kann?


#sekadar perkongsian.


p/s : lelaki tanya perempuan, awak pandai masak untuk saya tak? kita MESTI tanya dia balik, awak boleh jadi imam untuk saya tak?  :)

0 comments: