.

.

Thursday, September 11, 2014

. saham pahala kau dapatt .



Mood rajin datang lagi. Biasalah, kalau dah datang mood blogging dia. Tiap masa bukak lappy up story. kalau dah malasss. berbulan bulan tak update apa apa. Bad habit lah cikgu sitiiiiiiiiii ni kan. Hehe. But who's care? Kohkoh

Lima bulan lebih dah menetap kat sini. Kerja pun dah lama, nak up story pasal sekolah la pulak. Orang dok sibuk cerita sekolah memasing kan. Best la, cikgu cikgu sporting la, tak banyak keje la, gb best la. Ada jugak yang merungut itu dan ini. Aku? Oh. Up cerita kat blog je la. Bukan apa, aku takut kengkawan annoying je kalau aku asyik pung pang pung pang dok cerita kan. HAHAHA

Adatlah kan. Kita ni freshie. kalau kena buli sikit sikit tu, normal babe. Alah. Macam kau tak biasa dengar, cikgu baru kena buli. hahaha. Otak fresh lagi, bagi keja apa pun berehhhhhhh je. Ke guane awok awok terrr? Kahkahkah, Maap la kalau ada yang terasa. Aku tak nak komen pape pasal sekolah korang ae. Kot ada yang sentap maknyahhhh. Baik aku cerita pasal sjkc chung hwa lawas je. :P:P

* pinjam sekolah Yu. belum ada masa lagi nak bergamborr depan sekolah sendirikkk

Baik. First time aku dapat tahu aku kena lapor diri kat sekolah tu, serius aku rasa alaaaaaaaaaaa. sekolah cina? boleh ke aku? ada kawan ke kat sana nanti? arghhh. buntuuuuuuuuuuuuuuuuu.

Tapi, aku gagah kan jugak la pergi lapor diri. Kalau kita cakap kita tak bolehhh. Maka, tak boleh la. Kalau kita fight, mestiiiiiiiii boleh punyaa. Kan? So, aku yakin pada diri aku. 5 tahun kat IPG, takkan tak boleh nak atasi semua masalah problem tu kan. Heeee.

Sampai kat PPD, gb datang amek aku and letak aku kat hotel depan sekolah. rupanya sekolah aku kat pekan kot. keluar je sekolah, kau boleh jalan kaki je gi pekan. betul betul depan sekolah. rumah yang aku sewa sekarang pon dekat je, jalan kaki ke sekolah pon volehhh uols. Alhamdulillah. Tak payah la aku pening kepala nak g sekolah dengan apa. cuma kalau hujan tu, kuyup jugak lah kaki aku. hehe. Thanks to Ustazah Mimi sebab tumpangkan aku pepagi.

Luckily. Ada seorang lagi yang baru posting kat chung hwa. melayu sarawak. Jus nama dia. Haaa. kami jadik geng la kat sekolah tu sekarang. first impression aku, hmm, agak sombong la cikgu sekolah ni. tak bertegur sapa. tungguuuuuuuuuu. tu mula mula aku sampai. tapi bila dah lama. wah wah wahhh. sengal jugak dorang. cikgu semua 27 orang termasuk gpk and gb. seorang guru lelaki, termasuk aku, 5 orang guru Islam. dan yang paaaalingg aku teruja, cikgu semuaaaa muda. paling tua pon dalam umur 30++. Gpk tak masuk list lah kan.

Haa. Serius semua baru. Paling lama kerja kat situ, kak baby, posting tahun 2010. Yang lain starting from 2012 then kami, freshie, tahun 2014. Hmmm. umur pun sebaya je lah. so, perangai pon 'sebaya' lah jugak. hehe.


KAMI. Ni la geng gosip kat sekolah. dengan kerani, PPM ngan PAR pon join sekali. time ni kak rina belum habis pantang. so, dia je tercicirrr. hehe. dorang ni semua baik baik. nak mintak tolong apa je boleh. maklumlah, kami hanya ada kami je.

student kat sini serius disiplin memang A+ cikgu siti bagiii. jumpa cikgu siap tunduk lagik. kau angkat je rotan, senyap kelass. hormat guru. dan sekolah ni dibenarkan rotan murid tapiii bersebab lah. kalau kau nak rotan sesaje memang nahas la cina cina tu kerja kan kau. pibg kat sini memang sangat sangat sangattt ambik berta kot pasal kebajikan student. tabikkk spring hakuu kasi kat depa.

mula mula dapat jadual, aku dapat 27 waktu, kena ajar bm tahun 1 dan pemulihan. ok cun. tuas lain just setiausaha panitia bm dan tolong mimi key in rekod nilam setiap bulan. ok, lepas sebulan kot mengajar, tukar jadual, still ajar kelas yang sama tapi 23 waktu. makin sikit lah pulak. dan lagiiiiiiii, lepas cuti raya, tukarrr jadual, ajar bm tahun 2 dan pemulihan, 20 waktu... omaigadddd. suka nya lah cikgu sitiiii. hahaha.

no kerja kerja sampingan. just key in nilam tahap 1 pada hujung bulan and buat laporan meeting panitia. meeting pon dua tiga kali setahun. markah budak budak semua guru kelas setel. Macs pon aku lepas. Guru kelas memang dorang tak bagi cikgu melayu pegang, sebab takut payah nak communicate with parents and students kan.

Kursus? Setakat lima bulan lebih aku kat sinii, baru sekali aku kursus. tu pon bengkel tarian. hehhh. heavennn lah ye. selain tu, dorang memang tak bagi cikgu cikgu mengajar subjek yang bukan bidang kita. maknanya bukan main campakk je subjek itu ini. kebanyakan kawan kawan aku, mengajar macam macam subjek. even aku minor pj adn rbt, tapi pihak sekolah bagi bm je. sebab sini kan bahasa pengantar nye cina, so, mana lah aku reti nak cakap cina bagai waktu ajor pj and rbt kann, kalau cakap melayu, mauu terloponggg murid aku.. so selamat lah oiiiiiiiiii.


Lagiii, hmm, meeting dan ladap. pesen cina ni, dorang tak suka buang masa. meeting jika perlu dan buat waktu pagii, sebelum mula kelas. ladap pon sama. just beberapa minit untuk satu slot. alahhhh, kalau kau terang beria pon, bukannya semua paham. satu lagiiiiiiiiiii, assembly. nan hadooooooo. setakat aku kerja sini, baru 2 kali weh assembly. rasional die, buang masa. tak beri keuntungan pon pada murid kalau tiap tiap minggu cikgu cakap benda sama. kalau ada pon, sebab nak sampaikan hadiah untuk pelajar cemerlangexam or apa apa pertandingan. tu ponnnnn sekali harung je. ohsem bukan?


lagi ohsem bila baju batik, baju korporat, baju sukan ( dah dapat 3 helai ), semuaaaaa free. pihak pibg or sini kami panggil lembaga sekolah, depa tanggung. kelas tahun 5 6 siap ada aircond. cny dengan hari guru, wajib dah dapat angpau. hujung tahun pulak, mana mana guru yang buat kelas tambahan or ajar kelas tambahan kat sekolah, memangggggg dorang bagi duit or bonus lah. so? wajib dah aku bersyukurrr.

Tak payah aku nak jeles dengan kawan kawan yang dapat sekolah best, b baik, murid sikit. sekolah aku dah super ohsem. makan pun free hari hari. muahahaha.

so? kesimpulannya. bersyukurlah kita di beri nikmat dan peluang untuk mendidik anak bangsa. bukan semua orang dapat peluang macam ni. apa yang kita ajar, sampai mati dorang ingat. saham pahala berlipat ganda. apa lagi kau mahuu? ;')


happiness only real when shared ;')



0 comments: