.

.

Wednesday, May 9, 2012

. hantaran? .




 Hantaran. Oh. Adakah sudah bersedia? Hihi. Matang tak matang belakang kira la. Ada je kawankawan aku yang agak keanak-anakkan yang dah kawen. Dah ada anak pun. Sifat keanak-anakkan tak memustahilkan someone itu kawen. Dah sifat tu semula jadi. Nak buat macam mana. Takkan nak buat-buat matang kot. ^^

Matang ni boleh dikira dari pelbagai aspek. Haa. Bukan perangai saje. Pemikiran, cara percakapan pun boleh dianggap 'matang'. Tahu? Jangan lah cakap aku ni umur je 23, tapi tak matang. Haa. Cuba korang cakap sikit, apa yang tak matang. Aku ni memang la. Kekadang tu perangai macam budak-budak. Tapi, aku bukanlah budak 10 tahun yang tak reti fikir secara MATANG. ^^ So, don't judge a book by its cover. Ehehe. Macam teremo pulak rasanya. :P

Sebenarnya aku nak story mory pasal hantaran. Hmm. Pasal adat. Setahu aku, adat ni lain-lain bagi setiap negeri. Adat mengenai hantaran, mas kawen dan banyak lagi la. Aku banyak dengar benda2 ni dari ayah aku la. Dia dah banyak merantau sana sini. Kawan-kawan pon ramai. Banyak pengalaman lah kata orangg. Hee. Sebab tu aku bangga sangat dengan ayah.  :)

Contohnya, orang Kedah ngan Kelantan. Lain adatnya. Hantaran pon kena belah pompuan lagi banyak. 7 dulang dari pihak lelaki. 9 dulang dari pihak perempuan. Tapi, kalau Kelantan, same je. Hehe. Banyak lagilah. Melopong je aku dengar semua tu. Tapi, benda ni pengetahuan kann. Manalah tahu kot-kot melekat dengan orang Kedah ke, Johor ke. Tapi setakat ni aku hanya prefer orang dekat-dekat. Means, negeri sendiri. Aku ni asal mana? Of course la Kelantan Darul Naim. Ayah aku berkali-kali berkias, 'orang dekat' lagi senang. Jangan risau la ayah. Along pon 'melekat' kat orang Kelate je buat masa sekarang. :P


 


Haa. Bercakap pasal hantaran. Hmm. Ada la someone somewhere somehow tu cakap. Hehe. Aci tak 9 dulang hantaran nanti semua nak letak novel jea? Sebab aku ni obses sangat ngan novel. Haiyarkk! Boleh! 1 dulang = 5 novel. So, 9 dulang = 45 novel. Ada bran?  :P



saat bahagia


1 comments:

Diya Edhayaa said...

pahang pn pmpuan balas lebih dr lelaki..