.

.

Friday, June 21, 2013

. kurus ke gemuk? .



Kurus. 

Kurus.

Semestinya perkataan ni menghantui setiap wanita kan. Termasuklah aku dan orang orang sekeliling aku ni haa. Semua nak kurus. Tapi kalau mulut je cakap nak kurus, usaha tak hadeee. Apeeee pon tak boleh. Ye idok? Jangan dok rungsing sebab berat badan naik. Tapi tindakan? Adakah?

Bukan nak bebel ke hape. Cuma aku nak ingatkan diri sendiri je. Hiii. Aku punyalah aim berat macam dolu dolu. Zaman sekolah. Berat 47 49 kg je. Sekarang? Fuhhh.

Aku ni jenis perut dinasor, macam makan ada saka kan. No wonder la zappp zapppp je berat naik. Asal cuti je.. sudahhh. Melahap macam orang kebulur. HAHA. Tapi dulu, sekarang, aku makan je apa yang aku rasa nak makan. Cuma aku kurangkan kuantiti. Tipu la kalau aku cakap aku diet. Sangat menipuuuu. Kalau diet aku tak makan malam malam. Aku tak makan pizza, burger bakar, mcD bagai weh. Haa. See? Aku just kurangkan kuantiti. Heee.

Aku memang tak berkira bab makan. Sebab tak elok kita seksa nafsu makan, perut dan badan kita. Tak payah nak diet gila gila lah. Tak elok oii! Aku cuma beringat bila time makan. Dan yang pentingggg, exercise. Senaman. Bersenam. 

Bukan nak show off ke apa, aku cuma nak share saje. Kalau rase annoying, jangan baca.. HAHA. Ok, back to the topic. Aku ni, kalau nak apa-apa, aku akan usaha sampai dapat. So, after praktikum semester lepas, aku work out gila gila. Sebab berat naik 3 kilo kot. 57 kg kauu. Kau ingat aku boleh tutup mata je tengok berat aku mendadak macam tu? No. No!

So, aku skipping and buat jumpingjack tiap tiap hari. Aku repeattt.. tiap tiap hari! No excuses! Erobik ada lah 2 3 kali kot. Sebab tak hade gengg. And, resultnya. Now aku dah 52kg. Fuhh. 3 minggu punya usaha. See? Kalau kita usaha. Semua tu tak mustahil. Cuma kena rajin dan semangat itu pentinggg! Cuma kat rumah memang aku tak work out la. Susah beb. Susahhh. T_T

Alhamdulillah. Aku akan teruskan usaha aku. Now kat hostel, senangla aku nak buat kegiatan aku kann. Hee. Berape target aku? Hmm. Untuk raya aku just nak turun hingga 50kg. Tapi kalau lebih, alhamdulillah... Aku nak berat aku masa dolu dolu. 47-49 kg. AMIN.




Siapa tak excited bila ada orang tegur kau dah kurus??? Haa. Mama kepada BFF cakap, kenapa kurus ni? tak makan ke? diet ke long? 

Aku senyum jela. Makan hati mama! Mana tak kurus! HAHA.


Bila ada junior tegur aku makin kurus. Macam blink blink gitewww kat mata. Awww! Aiyooo. Macam ni la gayanya orang gemuk bila dah kurussss. HAHA. 




0 comments: